- FS8 Innovation
- Manchet til læreren
- Intro til faglige samspil
- Problemstilling
- Problemformulering_hvad
- Problemformulering_hvordan
Problemformulering_hvordan
Hvordan får jeg lavet en problemformulering?
Det kan være en lang og besværlig proces at finde frem til din problemformulering. Afhængig af din fagkombination i FS8 kan rammerne omkring den ligge mere eller mindre fast på forhånd.
Et par gode råd:
- Brug de klassiske hv-spørgsmål (hvem? hvad? hvorfor? hvordan? osv.) til at formulere spørgsmål til det, du finder interessant eller vigtigt indenfor emnet.
- Når du har formuleret en række spørgsmål, skal du prøve at sortere i dem og vurdere dem. Hvilke virker vigtigst og mest overordnede? Efterhånden får du på den måde et greb om, hvad du skal undersøge i din opgave. Her kan du også få faglig hjælp fra din lærer eller vejleder.
- En anden metode er kaldes for Flyums 7-punktsmodel. Den har også til formål at hjælpe dig med at indkredse dit problem. Den kan du læse mere om under ‘skriveprocessen’ i skrivepilen.
Husk at når der er fokus på innovation, så skal du også indtænke, om det er realistisk at udarbejde et løsningsforslag med dine fag.
Eksempler på problemformuleringer:
Her får du eksempler på to konkrete problemformuleringer, som måske kan inspirere dig til at udforme din egen:
Dansk A – Oldtidskundskab C:
Det er et problem at de ældste elever i folkeskolen bliver fejlinformerede om den rigtige Herkules myte gennem Disneys fortolkning af myten i filmen Herkules fra 1997.
Hovedspørgsmål:
Hvordan kan vi bedst lære de ældste elever i folkeskolen om den rigtige Herkules myte?
Underspørgsmål:
- Hvorfor er det et problem at de ældste elever i folkeskolen bliver fejlinformeret om den rigtige Herkules myte gennem Disneys fortolkning af myten i filmen Herkules fra 1997?
- Hvordan er oldtidens myter brugt gennem tiden, og hvordan følger myten om Herkules disse fremstillinger, samt hvordan fremstiller Disney Herkules-myten?
- Hvordan kan man bedst muligt få formidlet den rigtige myte om Herkules på en spændende måde til de ældste elever i folkeskolen?
- Hvordan er vores løsningsforslag i forhold til andre eksisterende løsninger?
Materiale: Disneys “Herkules” (1997)
Metode: Filmanalyse
Engelsk A – Musik C
Hovedspørgsmål:
Amy Winehouse var afhængig af stoffer og alkohol og var/er samtidigt et forbillede for mange unge. Hvordan kan man hjælpe de fans, der bliver påvirket af deres forbilleder i negativ retning?
Underspørgsmål:
- Hvilken baggrund havde Amy Winehouse og hvordan kom hun ind i sit stofmisbrug? Hvordan kommer det til udtryk i musikvideoen “Back to black”.
- Hvilket syn på afvænning signalerer Amy Winehouse med sin sang ”Rehab”? Inddrag her musikalsk analyse af sangen.
- Hvilke innovative løsninger er der for at hjælpe de fans, der bliver påvirket af deres forbilleder i en negativ retning?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved løsningsforslaget?
Metoder: Musikanalyse, sanganalyse, kampagneteori.
Materiale: Amy Whinehouse: “Back to black” og “Rehab”